سرخط خبرها

برگزاری اختتامیه دومین رویداد جام باشگاه کتاب‌خوانان مشهدی | مشهد شهر کتاب‌خوان‌ها

  • کد خبر: ۲۱۵۸۷۳
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲
برگزاری اختتامیه دومین رویداد جام باشگاه کتاب‌خوانان مشهدی | مشهد شهر کتاب‌خوان‌ها
دومین رویداد جام باشگاه کتاب‌خوانان مشهدی عصر امروز با معرفی برگزیدگان در تالار شهر به کار خود پایان داد.

ریحانه موسوی - شهرآرانیوز؛ مراسم اختتامیه و اهدای جوایز برگزیدگان رویداد جام باشگاه کتاب‌خوانان مشهدی که با هدف ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی طراحی شده است، همراه با جشن سالانه اعضای مرکز مجازی مسابقات کتابخوانی، عصر امروز با حضور مسئولان استانی، شهری و فرهنگی هنری، در تالار شهر مشهد برگزار شد.

در این این رویداد که به کوشش موسسه فرهنگی هنری شهید روحی مشهد طراحی و اجرا شده است، از برگزیدگان دومین رویداد جام باشگاه کتاب‌خوانان مشهدی و مروجین برتر کتابخوانی تقدیر شد.

در دومین دوره رویداد فرهنگی جام باشگاه کتاب‌خوانان مشهدی، ۳۲ ساعت آموزشی برای تربیت تسهیل‌گر کتابخوانی نوجوان، توسط ستاد اجرایی برگزاری دومین رویداد جام باشگاه کتاب‌خوانان مشهدی برنامه ریزی و که طی چهار روز در ماه‌های مهر تا بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد.

در این رویداد بیش از ۵۰۰ نفر برای شرکت در دوره‌های تربیت تسهیل‌گر کتاب خوانی نوجوان ثبت نام کردند، که طی فرایند برگزاری جام و دوره‌های آموزشی، بیش از ۱۰۰ تسهیل‌گر کتاب خوانی نوجوان توانستند آموزش‌ها را تکمیل و به عنوان تسهیل‌گر به‌صورت داوطلبانه باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان خود را در سطح بیش از ۱۰۰ محله مشهد راه اندازی کنند.

کتاب‌های محوری این رویداد شامل کتاب «آشیانه در مه» نوشته امیر حسین فردی، کتاب‌های «قصه‌های ببر» نوشته لیلا مجمومدار و ترجمه محمدرضا سرشار، کتاب «خرمشهر خانه روبه آفتاب»، گفتگو با صدیقه زمانی همسر سردار شهید سید عبدالرضا موسوی به کوشش هدایت‌ا... بهبودی، احد گودرزیانی و مرتضی سرهنگی، کتاب «اگر بابا بمیرد» نوشته محمدرضا سرشار، کتاب «مرغ سوخاری برای جنازه» نوشته شهرام شفیعی و همچنین مجموعه «سرگذشت استعمار»، مجموعه «قهرمان من» و مجموعه «ایلیا» و «جام جهانی در جوادیه»، توسط شورای کتاب برای رویداد انتخاب شدند.

دومین جام باشگاه کتابخوانان مشهدی شامل رشته‌های باشگاه برگزیده، نامه برگزیده، فیلم برگزیده، کتاب برگزیده، تسهیلگر برگزیده؛ کتاب‌فروش برگزیده و دستگاه‌های فرهنگی برتر مروج کتاب بود.

ظرفیت قابل توجه حوزه چاپ کتاب در استان

حجت گنابادی نژاد معاون فرهنگی اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در این رویداد گفت: ما در عرصه کتاب و کتاب خوانی مراحل و الزاماتی داریم؛ اولین مورد نویسنده است که مشهد از نویسندگان توانمند، مطرح، هنرمند و باذوقی برخوردار است. در مرحله بعد این کتاب‌ها باید توسط ناشران به چاپ برسند، که در این شهر ناشران زیاد و خوبی داریم و کمیت و کیفیت ظرفیت چاپ کتاب در استان قابل توجه است.

وی با اشاره به اهمیت کتاب‌خوان و کتابخانه تصریح کرد: اگرچه آمار کتاب خوان‌های ما کمبود و نواقصی دارد، اما کتاب خوان‌های خوبی داریم. کودکان، نوجوانان و خانواده‌های حاضر در این رویداد الگو و سرآمد حوزه مهم کتاب‌خوانی هستند.

گنابادی نژلد خاطرنشان کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، ما نیازمند نهضت کتاب‌خوانی هستیم، که این رویداد بشارتی تحت عنوان آمادگی مشهدی‌ها برای ایجاد نهضت کتاب‌خوانی را به دنبال دارد.

وی در پایان اظهار کرد: کتاب‌خوانی نه سن و سال می‌شناسد و نه موقعیت و شغل، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با وجود مشغله‌هایی که داشت، هیچ‌گاه از کتاب و کتاب‌خوانی غفلت نکرد. هیچ کس در هیچ مرحله‌ای نباید احساس کند که زمان کتاب‌خوانی او گذشته و بهترین پایه‌گذار این امر خانواده‌ها هستند.

کتاب‌خوانی راهی برای توسعه نقش آفرینی در کشور

یوسف امینی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: ما هرچقدر در حوزه‌های فرهنگی به خصوص مطالعه، کتاب و کتاب‌خوانی فعالیت داشته باشیم، در ساخت آینده کشور و توسعه آن نقش‌آفرینی کرده‌ایم.

وی افزود: ما در حوزه کتاب سه مسئله داریم؛ اول نشر کتاب که آمار‌ها نشان می‌دهد وضعیت آن بد نیست و در طول سال چهار هزار عنوان کتاب در استان چاپ و منتشر می‌شود. دوم معرفی و ترویج کتاب، که در این زمینه وضعیتی متوسط داریم. نویسندگان ارزشمندی در زمینه چاپ کتاب فعالیت دارند و باید در زمینه ترویجی آن بیشتر کار کنیم. سوم داشتن جامعه کتاب‌خوان، که در این زمینه ضعیف مطالعه در کاهش آسیب‌های اجتماعی، توسعه و بهبود آینده کشور تاثیر گذار است.

امینی با طرح این سوال که «باید چه کار‌هایی را انجام دهیم تا جامعه کتاب‌خوان داشته باشیم؟» ابزار کرد: خانواده به عنوان کانون شکل‌گیری شخصیت و تربیت نسل، مهم‌ترین تأثیر را در پرورش افراد کتاب‌خوان دارد. مدرسه باید در ادامه برنامه‌هایی که در خانواده برای تشویق کتاب‌خوانی وجود دارد قرار بگیرد که کمابیش شاهد آن هستیم، اما کافی نیست.

عنصر رسانه و هنر بیشترین تاثیر را در این زمینه دارد و اگر این سه عامل کنار یکدیگر قرار بگیرند شاهد افزایش سرانه مطالعه خواهیم بود.

زنجیره‌ای از افراد کتاب‌خوان در مشهد

علی اکبر روحی دبیر برگزاری رویداد جام باشگاه کتاب‌خوانان مشهدی در این مراسم عنوان کرد: هدف از راه‌اندازی این رویداد، فراهم کردن زیرساختی بود تا شبکه‌ای در حوزه کتاب‌خوانی در شهر مشهد به شکل زنجیره ایجاد کنیم، که شرکت‌کنندگان بتوانند فعالیت‌های مشترکی در آن انجام دهند.

وی یادآور شد: در این فرایند همه دستگاه‌های شهری و فرهنگی استان با ما همکاری کردند و امروز از ۳۱ منتخب این رویداد قدردانی خواهد شد.

روحی با بیان اینکه در این رویداد بیش از ۵۰۰ نفر برای شرکت در دوره‌های تربیت تسهیل‌گر کتابخوانی نوجوان ثبت نام کردند عنوان کرد: در طی فرایند برگزاری جام و دوره‌های آموزشی بیش از ۱۰۰ تسهیل‌گر کتابخوانی نوجوان توانستند آموزش‌ها را تکمیل و به عنوان تسهیل‌گر به‌صورت داوطلبانه باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان خود را در سطح بیش از ۱۰۰ محله مشهد مقدس راه اندازی کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->